"أمهات مصر " يقدمن نصائح لطلاب النقل قبل إمتحانات شهر مارس

السبت 01 ابريل 2023 | 02:19 مساءً
عبير أحمد، مؤسس اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم
عبير أحمد، مؤسس اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم
كتب : دينا سليمان

تابعت عبير أحمد، مؤسس إتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وائتلاف أولياء الأمور، استعدادات أولياء الأمور بمختلف المراحل التعليمية، لإمتحانات شهر مارس لصفوف النقل المنعقده في شهر ابريل .

ووجهت عبير، سؤال إلي أولياء أمور بمختلف المراحل التعليمية ، تضمن: "طمنونا عاملين اية.. واستعدادوا لأمتحانات شهر مارس اللي هتبدأ الأسبوع الحالي؟".

وتفاعل العشرات من أولياء الأمور مع المنشور، حيث قالت ولي أمر: " لا مش جاهزين للأسف جدول مضغوط جدا سواء الثانوي أو الاعدادي والأسبوع اللي بعده امتحانات العملي والمواد الاضافيه والولاد تايهه"، وأضافت اخري:" جاهزين بكره ان شاء الله وبنذاكر ونراجع، ربنا معهم".

وذكرت ولي امر أخري:"إحنا على أيامنا كلها كانت دراستنا فى رمضان و العيد و كنا متعودين على كدة، لكن جيل بناتى عاشوا 11 سنة من حياتهم رمضان بيجى فى الإجازة فللأسف الشديد مش عارفين يستوعبوا فكرة المذاكرة ف رمضان و كمان الصيام مع المدرسة و كمان مذاكرة فإحنا كدة بنتكلم فى ضرب من ضروب الخيال".

وناشدت عبير علي أولياء الأمور تهيئة المناخ المناسب لأبنائهم لأداء الإمتحانات وتنظيم الوقت بطريقة صحيحة للمذاكرة في شهر رمضان، والمتابعة المستمرة أول باول مع أبنائهم في المذاكرة ومراجعه ما فات من الدروس، مستطردة:" عارفه إن المذاكرة في وقت الصيام مجهده ، ولكن أستفيدوا من هذة الأيام المباركة، ولكل مجتهدا نصيب باذن الله".

وكانت استعدت المدارس لإجراء اختبارات شهر مارس لصفوف النقل من الرابع الابتدائي حتى الثانى الثانوى العام، حيث أكدت المديريات التعليمية، أنه تم وضع أسئلة الامتحانات من قبل المدارس بمعرفة اللجان الفنية المتخصصة بالإدارات التعليمية، موضحة أن الأسئلة ستكون فيما درسه الطلاب خلال شهر مارس وبداية إبريل المقبل.

وبدأت المديريات والإدارات التعليمية والمدارس إعلان جداول امتحانات شهر مارس الجارى، حيث من المقرر أن تنطلق امتحانات الشهر فى الأسبوع الأول من أبريل المقبل، كما طالبت المدارس الطلاب بضرورة تسليم المشروعات البحثية للفصل الدراسى الثانى مع امتحان شهر مارس.

اقرأ أيضا