زيزو يكشف عن نصيحة محمد صلاح له بشأن الاحتراف

نصيحة محمد صلاح لزيزو

السبت 03 سبتمبر 2022 | 10:37 صباحاً
محمد صلاح وزيزو
محمد صلاح وزيزو
كتب : أسماء طلعت

كشف مهاجم الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك أحمد سيد زيزوفي تصريحات تليفزيونية، عن نصيحة قائد منتخب مصر ونجم ليفربول الإنجليزي محمد صلاح، له بشأن الاحتراف، كما تحدث عن اهداره لركلة الجزاء أمام السنغال في إياب التصفيات المؤهلة لكأس العالم.

وقال:" محمد صلاح بيتكلم معايا في المنتخب، وهو نصحني بالاحتراف، وقالي أنت ممكن تعمل مسيرة كويسة أوي، لازم تشوف وكيل كويس يساعدك، وتحترف في أوروبا، أنت في أفضل فتراتك".

وأضاف: "كان عندي عروض من تركيا وألمانيا في البوندسليجا، وفيه في الدوري الإنجليزي، ولكن لم يصل الأمر إلى عرض رسمي، الجميع كان يريد تفعيل الشرط الجزائي لكنني رفضت".

وتابع حديثه حول اهداراه لركلة الجزاء أمام السنغال قائلا:" إحساس صعب جدا وأنا مميز، وسألت نفسي ليه عملتها كده، ولسه بسأل نفسي لحد دلوقتي، لو شوطتها 10 مرات ممكن أسجلها كلها بس بطريقتي".

وأكمل: "الليزر بيخليك لجزء من الثانية مش شايف الكورة، وأنت بتشوط لازم تبص على الكورة، التكنيك بتاعي لازم أبص عليها وده أثر عليا لكن مش عايز ادي مبررات".

وختم حديثه: "كنت أتمنى أضيع ركلة جزاء بس مش اليوم ده بالذات، وكان عندي أمل أننا نصعد برضه، لأنهم ضيعوا ركلتين قبلنا، لم أشعر وقتها بالصدمة وقولت الحمد لله".

اقرأ أيضا