شاركت في مسرحية الواد سيد الشغال واعتذرت بسبب ظرف صحي.. أبرز تصريحات سوسن بدر

الجمعة 09 ديسمبر 2022 | 04:37 مساءً
سوسن بدر
سوسن بدر
كتب : ريهام كمال

حلت الفنانة سوسن بدر، ضيفة في برنامج معكم، الذي تقدمه الإعلامية منى الشاذلي، على قناة cbc.

نرشح لك: وصول مصطفى كامل وحلمي بكر لنقابة الموسيقيين في احتفالية تجديدها وتكريم رموز الغناء

ونقدم لك أبرز تصريحات سوسن بدر خلال الحلقة:

- حصل لي ظرف صحي واضطرت اعتذر عن مسرحية الواد سيد الشغال بسبب تعبي بحصاوي على الكلى.

- قاومت التعب وقتها بالأدوية والحقن خلال عرضهم المسرحية في الإسكندرية، ولكن تفاقم التعب ووصلت لمرحلة صحية خطيرة، عدم معرفة أحد بموعد تعافي من الأزمة الصحية.

- استحملوني كتير في مسرحية الواد سيد الشغال، ولكن وصلت لمرحلة صحية خطرة، ومحدش كان عارف هتعافى أمتى وجاءت مشيرة إسماعيل، وأنقذت الموقف بشكل سريع، وفضلت فترة تعبانة، والمسرحية اتصورت بمشيرة وهي عملت الدور بشكل لذيذ.

- أبو العروسة كانت عيلة حقيقة وده اللي خل الجمهور مرتبط بأسرة مسلسل أبو العروسة ونجحت في دخول البيوت المصرية.

-  كنت أذهب المسرح، كثيرا، مع والدتي الفنانة الراحلة آمال سالم، والدتي لم تكن نجمة كبيرة أو تحصل على أدوار بطولة، إلا أنه لا يوجد أحد، حاليًا، يمكنه تقديم دورها بمسرحية ريا وسكينة.

-  اتربيت على حب رائحة خشبة المسرح وستائره، دور والدتي "الخالة آمونة" في مسرحية "ريا وسكينة"، هو الأقرب لشخصيتها.

- بكون خايفة مع كل دور بيجي ليا، وأول يوم تصوير بيكون بالنسبة لي ذعر ورعب، وبكون طوال الوقت خايفة، هل أنا اشتغلت كويس ولا لا وعملت شغلي كويس ولا لا.

- أما بيتعرض ليا شغل مش بتفرج عليه، لأن بيكون عندي ذُعر ربنا ما يوريه لحد، وبكون مستخبية من الناس ومش عايزة أنزل من البيت، وبكون مش عايزة الناس تشوفني.

- أما يخلص الشغل ببدأ أشوف الناس هتقولي ايه، وبعتبر ما يقال هو المعيار الحقيقي.

- مش بهتم بمساحة الدور أبدا وده من شدة حبي لشغلي لأن ربنا مدانيش أي موهبة في أي حاجة غير التمثيل والطبخ بس.

- كلنا كان النور مبيطفيش من علينا لحظة وكنا بنجري من ستوديو للتاني ولكن مع مرور الوقت التلفون مابيرنش طول الوقت زي الأول والأضواء بتطفي.

- علاقتنا في اللوكيشن زي الأهل بظبط وبعتبر ولادي في المسلسل ولادي في الحقيقة وكنت بقرص مرزوق وبدرية في الحقيقة ومامتهم مكنتش بتزعل.

- قضيت فترة الثانوية بعروض الأزياء ورجاء الجداوي كانت أحد أعضاء التحكيم في اختبار العارضات وكانت أهم عارضة أزياء وقتها وكانت نموذجًا وملهاش زي.

- كنت بقول للمؤلف هاني كمال مهما عملت أعمال ناجحة مش هتعمل حاجة بطبيعة وحالة أبو العروسة وسبب ارتباط بالناس بالمسلسل هو إنه شبهنا وشبه بيتنا أوي.

- قدمت مسرحية كنيج لي ولم يتم تصويرها، والواد سيد الشغال لم يتم تصويرها لظروف خاصة، لكن في مسرحيات اتصورت بيا كانت في المسرح القومي او الهناجر، ومعرفش لية مش بتتعرض في التلفزيون أو المنصات، مع انها أعمال كلاسيكية مهمة