من فيلم النهاية| عمرو سمير يعلق على ظاهرة التحرش

الاثنين 06 يوليو 2020 | 08:35 مساءً
كتب : دينا شفيق

علق السيناريست عمرو سمير عاطف، على ظاهرة التحرش التي تتعرض له الفتيات ، وذلك من خلال حسابه الشخصي بموقع التواصل الإجتماعي فيس بوك.

وكتب عمرو عبر حسابه على "فيسبوك": "كنت في الأردن 2019 بنصور مسلسل النهاية وكنا قبل احتفالات رأس السنة بأيام وكان فيه شارع وسط عمان بتدخله بتذاكر راقي جدا وفيه محلات أكل وهدوم على أعلى مستوى ومليان ناس وبنات حلوه لابسين كل انواع اللبس اللى لو واحده فكرت بس إنها تلبسه هنا ها يتقال عليها شمال ومافيش آي حد بيعاكس آي واحدة بالرغم من الزحمة وانتشار الشباب لدرجة إنى استغربت فعلا وبعدين فجأة لاقيت مجموعة شباب في العشرينات كده قاطرين بنتين وعمالين يسدوا عليهم الشارع ويهزروا ويضحكوا بشكل سخيف جدا".

وتابع: "البنتين كانوا بيتحركوا بسرعة وبيحاولوا يهربوا منهم ولاقيت الموكب كله بيقرب منى وكنت مهتم أسمع الشباب بيعاكسوا ازاى بالاردني لاقيتهم بيتكلموا مصري ! ايوه يعنى المجموعة اللى بتعاكس وتتحرش هى مجموعة من الشباب المصري الطعم هل دي حادثة فردية".

وأضاف: "في 2004 كنت في سوريا في اللاذقية وعايز اقولك ان البنات هناك حلوين لدرجة انك بتبقي عايز تسأل عن جدوى استمرارك في الحياة بعد ما شفت دى او لمحت دى وطبعا لابسين براحتهم خالص وفيه سباق في الميك اب وتسريحات الشعر ان واحد سوري يعاكس او يبص حتى مافيش انا كنت قاعد هناك كذا يوم وفي يوم كده فجأة لاقيت الشوارع مقلوبة وناس بتتكلم بصوت عالى على غير العادة ومن اللى فهمته كده انهم بيتكلموا عن حاجه لسه حاصلة من شويه ولما اى حد كان يشوفني يسألنى انت مصري ؟ اقوله اه فيه ايه يقولي انت تبع الناس اللى كانوا هنا ؟.

واختتم: "أتاري إيه بقي يا معلم فيه سفينة مصرية رست في ميناء اللاذقية من ساعات وفيه شلة جميلة من الشباب المصري نزلوا يتمشوا في شوارع المدينة فاتفضحنا لانهم تقريبا ما عتقوش واحدة... طبعا الامثلة الشبيهه كتير وانا واثق ان فيه كتير ممكن يكتبوا مئات لو مش الاف المواقف اللى شافوها بره تفهم ايه من البوست ده ؟".

عمرو سمير

أقرا ايضًا:

شاهد.. آخر ظهور لـ مادلين طبر "صور"

"شتمني بوالدي".. تفاصيل رد لطيفة القاسي على أحد متابعيها "فيديو"

المحكمة تلغي الحكم الصادر بإلزام أحمد الفيشاوي بدفع 23 ألف استرليني نفقة

قررت محكمة استئناف القاهرة اليوم الإثنين، بإلغاء حكمها الصادر بإلزام الفنان أحمد الفيشاوي بدفع إيجار الشقة المقيمة بها ابنته في إنجلترا.

وكشفت المحامية سناء لحظي، أن الحكم الصادر جاء بإلغاء دفع موكلها أحمد الفيشاوي مبلغ ٢٣٠٠٠جنبه استرليني، وهي قيمة إيجار الشقة المقيمة فيها هند الحناوي مع ابنتها في إنجلترا.

تلاحق الفنان أحمد الفيشاوي قضية نسب جديدة بعد سنوات من إثبات نسب ابنته لينا، وهذة المرة لـ "تيتوس الفيشاوي".

كشفت هند الحناوي والدة لينا عن تفاصيل القضية قائلة: "منذ 9 سنوات، كانت ابنتي تذهب لوالدها وتتعرف على ناس جديدة، ومن بينها زوجة جديدة له، ثم غادرت هذه السيدة وهي حامل، أرسلنا لها أميل للتواصل معها، لتتعرف ابنتي على أخيها، ولم ترد علينا وقتها ولكنها ظهرت عبر تطبيق "إنستجرام" منذ عام، وأخبرتني أنها تريد أن يتعرف الأخوات على بعضهما وزارونا بالفعل".

أضافت هند: "في هذا الوقت كانت الأم رافضة نشر أي صورة لابنها، ولينا كانت حزينة لهذا السبب وتريد نشر صورها مع أخوها، ومنذ أسبوعين وافقت على نشر الصور على أن يزورونا قريبا".

وأكدت هند الحناوي أن تفاصيل القضية عند المحامي هو من يملك الكشف عن أي شيء يخص القضية، والخطوات المُقبلة، قائلة: "هي طلبت مني المساعدة وليس من حقي قول التفاصيل".

وعن قضية النفقة التي رفعتها ضد الفيشاوي، قالت: "القضايا بدأت بعدما سافرت إلى انجلترا، وعدني أن ينفق على تعليمها، القضايا مازابت مستمرة ولم تنته".

واختتمت بإعلانها نية كتابة مذكراتها: "مش حكايتي الشخصية دي حكاية مجتمع كامل بيدفن راسه في التراب، هتاخد وقت لحد ما تتنشر لانه عمل كبير، والمشروع الأهم بالنسبة لي ان لينا تدخل الجامعة".