شوبير يفتح النار على منتخب الشباب عقب الخسارة أمام نيجيريا

الخميس 23 فبراير 2023 | 11:56 صباحاً
أحمد شوبير
أحمد شوبير
كتب : أحمد عادل

فتح الإعلامي أحمد شوبير، النار على أفراد منتخب مصر للشباب، عقب الخسارة أمس، أمام نيجيريا، في بطولة الأمم الإفريقية للشباب، والاقتراب من وداع البطولة، التي تحتضنها مصر.

وقال أحمد شوبير خلال تصريحات في برنامجة الإذاعي: الجميع شاهد مباراة منتخبنا للشباب أمام نيجيريا، وعلى فكرة نيجيريا مفيهاش ولا محترف، وكلهم من المحليين، ولازم نبص على دوري الناشئين بتاعنا، هل هو جيد يؤدي إلى منتخب قوي، خصوصا إن معندناش غير محترف واحد بس.

وأضاف شوبير: احنا لعبنا 180 دقيقة مجبناش هدف واحد، ومصنعناش فرص، وكل الاحترام للكابتن محمود جابر اللي قال بعد الماتش صنعنا فرص كثيرة، هي الفرصة الحقيقة إننا نصعد.

وأكمل: صدق أو لا تصدق بتلعب على ملعبك، وتخسر من نيجيريا وتتعادل مع موزمبيق، والسنغال تحقق العلامة الكاملة بـ6 نقاط وتصعد ووراها نيجيريا بثلاثة نقاط وأيضا ضمن الصعود، واحنا بندور على أمل واحد وهو الفوز على السنغال علشان نصعد.

واختتم: بس أنا الحقيقة مش فاهم فيه إيه بظبط، يعني البطولة على ملعبنا ومش عارفين نجيب هدف واحد؟، طيب حد يفهمنا إيه اللي بيحصل، أنا كنت قاعد بتفرج على الماتش امبارح ومتأثر جدا، لأن ده بيدينا كمان انطباع على القادم، ولا بد أن نعترف بوجود خطأ. 

وخسر منتخب الشباب أمام نظيره نيجيريا بهدف نظيف في المبارة التي جمعتهما أمس على استاد القاهرة الدولي ضمن منافسات دور المجموعات من بطولة إفريقيا للشباب.