مشادة حادة بين حنان مطاوع وطليقها في أحداث الحلقة الثانية من مسلسل وجوه

الاحد 17 ابريل 2022 | 11:46 مساءً
كتب : صافي عبد الصادق

شهدت أحداث الحلقة الثانية من مسلسل "وجوه" للفنانة حنان مطاوع، في الرواية الثانية "ميتا فيرس" وبدأت فريدة أو حنان مطاوع قولها لهادي، "يعز عليا اشوفك بالشكل ده بس حاول تستوعب لازم تستوعب".

فرد عليها هادي: انا مش عايز استوعب حاجه.

وقالت حنان مطاوع: وطي صوتك يا هادي افهم انا لوكنت استمريت في جوازنا كنت هخونك رحمتك من المصير ده و رحمت نفسي"

وثار هادي بقوله: "بس موتيني يافريدة وجعتني ولا فرق معاكي ولا حسيتي بالذنب يمكن والله اعلم تكوني مخنتنيش بجسمك بس لما تحبي واحد تاني وانتي على ذمتي تبقى خيانه لما متدنيش فرصه احاول ارجعك تبقى خيانه".

فردت فريدة،" انا مش عايزه ارجع لك لو كنت عايزه ارجعلك مكنتش اصريت على الطلاق في حاجات كتير ملخبطاني وحاجات اكتر وجعاني حاجات متتنسيش .

وأصر هادي برده عليها وقال:" بس كان بجد يا فريده انا يمكن معرفتش اوقف شغلي بس عشان ماخدتش فرصه اني اتغير بس صدقيني والله العظيم انا يمكن لو كنت اخدت الفرصه دي كانت حاجات كتيرة اتغيرت".

سبق أن، انطلقت الحلقة الأولى للحكاية الثانية" ميتا فيرس"، من مسلسل " وجوه" للفنانة حنان مطاوع، ونالت الحلقة أحداثا مثيرة.

ظهرت حنان مطاوع، وهي تسير عكس الاتجاه وتنقلب بها السيارة.

وتعود بنا الأحداث إلى يوم فرح حنان مطاوع على حسني شتا، وتتوالى الأحداث أنها كانت متزوجة من قبل، إلا أنها انفصلت عن زوجها، وبعد انتهاء شهور العدة؛ قررت الارتباط من حسني شتا.

يشمل مسلسل "وجوه"، حكايتين كل حكاية تتكون من 15 حلقة ولكل حكاية منهما عنوان و قصة مختلفة، والتي شاركت فيه البطولة حنان مطاوع فى الحكايتين، ولكن تظهر بشخصيتين مختلفتين تماما عن بعضهما.

وتقدم حنان مطاوع الحكاية الأولى بعنوان" وش تالت" شخصية "سلمى" تواجه المزيد من الجرائم داخل المشرحة التى تعمل فيها لتبحث عن الحقيقة وتكشف العديد من الأسرار الخفية داخل تلك المشرحة فى إطار درامى شيق ومثير

أما الحكاية الثانية "ميتا فيرس"والتي تقوم فيها حنان مطاوع، بشخصية فتاة تعاني من اضطرابات نفسية، وتعانى من اضطرابات في شخصيتها وتحدث داخل أحداث الحكاية جريمة قتل غامضة و تكون الاحداث في اطار تشويقي مثير حول اكتشاف من مرتكب جريمة القتل وكشف أسبابها وتفاصيلها.

وبطولة الحكاية الأولى" وش تالت" كل من حنان مطاوع و محمود عبد المغني و عابد عناني و هالة فاخر ونورهان و تامر فرج و دنيا المصري ورانيا الملاح و حسن عيد و من تأليف محمد علي إبراهيم و إنتاج "MGR "ممدوح شاهين وإخراج معتز حسام.

بينما يشارك فى الحكاية الثانية" ميتا فيرس" والتى تعرض فى النصف الثانى من شهر رمضان كل من حنان مطاوع وأحمد وفيق وعابد العناني، إخراج أحمد حسن وتأليف محمد علي إبراهيم.