فنانة شهيرة: الطفل ريان مات والمغرب تتاجر بالقضية

السبت 05 فبراير 2022 | 09:56 مساءً
كتب : آية محمود

تفاعلت الفنانة سارة نخلة، مع قضية تحرير الطفل ريان كنعان، الذي تعرض لعملية خطف من قبل مجهولين في منطقة حالات بقضاء كسروان.

وكتبت سارة نخلة، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، :"يمكن انا بخرف من التوتر و يمكن بأڤور بس اقسم بالله الطفل دا لو طلع ميت يعني هو ميت من يومين او تلاتة والصحافة المغربية عارفة الكلام دا بس هم مش عايزين يقولوا عشان الناس تفضل تتفرج وهم المستفيدين … انا بجد ما شوفتش كدا اهمال و بطء و متاجرة بروح طفل بالشكل دا".

وأضافت سارة نخلة: "أقسم بالله دا لو فمصر اقسم بالله زمانه الجبل دا كله اتشال من اول يومهو احنا هانهرج … طفل ٦ ايام مكسور ومغمى عليه في بئر وقالك ايه حطيناله اكل دا لو كلب مش هايعرف ياكل من الكسور أصلا، انا مش قادرة اتخيل كمية البرود والاستهتار وطالما القضية بقت قضية رأي عام المفروض من الاول هم مش قدها يستعينوا بدولة اكثر خبرة منهم بس انا احساسي بيقولي الطفل مات وهم مخبيين عشان يستفيدوا من المشاهدات وشركات الاتصالات تشتغل".

وأختتمت حديثها كاتبة: "ويارب يارب احساسي يكون غلط و طبعا ربنا قادر على كل شيء محدش يدخل يفتي ويقولي تربة طينية و لا خرائية اه اه دي لو خرا على خرا كانت من زمان اتشالت وسألت الف مهندس مصري و قالوا لي الف حل مش كل كلمة تتقال ترددوها وانتو مش فاهميناه التربة بتوقع و في ظروف خارجة عن ارادتهم بس اتخاذ القرار اتاخر كتير وتنفيذه اتاخر اكتركفايا بقا عك و خرا اعصابنا تعبت عايزين نتطمن عليه وهم بقالهم ٦ ايام على كلمة اللحظات الاخيرة عشان الناس تدخل تتفرج ويعملوا فيوز .. اسفخس على كل واحد بيتاجر بروح طفل".