محمود التميمي يُعلق على اعتذار محمد سلام عن المشاركة في موسم الرياض

الاربعاء 25 أكتوبر 2023 | 03:27 مساءً
الإعلامي محمود التميمي
الإعلامي محمود التميمي
كتب : منيه محمد

علق الإعلامي محمود التميمي علي موقف الفنان محمد سلام الذي إحتج علي المشاركة في مسرحية   "زواج اصطناعي" التي تعرض ضمن فعاليات موسم الرياض في السعودية بسبب ما يحدث في غزة، مشيراً إلي أن موقفه تعدي مشاعر الفرد اللإنسانية.

وكتب التميمي عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "ما فعله النجم محمد سلام من رفض المشاركة في مسرحية كوميدية في موسم الرياض في ظل العدوان على أهلنا في غزة مسألة تتعدى مشاعر الفرد الإنسانية أو حتى الدينية زي ما قدمها هو .. تصرف محمد سلام فيه معنى اجتماعي هام".

وتابع: "من مزايا انك تكون ابن الطبقة الوسطى في مصر أن مخزون القيم يقف دائماً في مواجهة أمنيات الطموح .. الطموح من أي نوع بقى .. شهرة ، فلوس ، مناصب .. في لحظة ما بتلاقي مخزون القيم بتاع شارع الطبقة الوسطى و بيت الطبقة الوسطى و أسلوب تفكير الطبقة الوسطى بيسيطر عليك و يظبط بوصلة سفينتك في محيط النهم و الجشع و البلادة و الخنزرة .. و الخنزرة دي حالة بتلاقيها في سماكة جلد ناس كتير إما معاهم فلوس كتير أوي أو طحنهم العوز و الفقر لدرجة التخلي عن أي مبدأ في سبيل إنهم يكون معاهم فلوس كتير أوي .. علشان كده الطبقة الوسطى دي هاتفضل حاملة القيم و ضاربة المثل و عنوان الشخصية المصرية و اختفاء هذة الطبقة عادة يعقبه موت و تحلل المجتمعات".

وكان قال محمد سلام عبر مقطع فيديو نشره عبر حساباته الرسمية بمواقع التواصل الاجتماعي: "السلام عليكم ورحمة الله إنشالله المفروض أسافر الرياض عشان أعرض مسرحية زواج اصطناعي في موسم الرياض والمفروض إنها مسرحية كوميدية وفيها أغاني واستعراضات والمفروض إننا نعرض إنشالله يوم 30 أكتوبر". 

وتابع محمد سلام:"هنعرض في وسط الأحداث اللي بتحصل في غزة فأنا مش متخيل إني هروح أعمل مسرحية واهزر وارقص واخواتنا في فلسطين عمالين يتقتلوا ويدبحوا ومفيش حاجة بتحصلهم". 

وأضاف:"أنا مش هقدر أسافر طبعًا وليه بقول الكلام ده في آخر لحظة المفروض إني أسافر بكره إنشالله لأني كنت على أمل أن الموسم يتلغي أو يتأجل مثل مهرجانات الجونة والقاهرة أو الموضوع يهدى في فلسطين، ونقدر نعرض لكن مفيش حاجة بتحصل لحد دلوقتي في ناس عمالة تموت ومفيش حاجة بتحصل، فأنا ازاي أروح اعرض وناس بتموت في فلسطين، حاسس لو أنا عملت كده هبقى كأني زي اللي بقتلهم بالظبط، هبقى خذلتهم وهبقى بغني وارقص، فأنا بعتذر عن المشاركة في موسم الرياض واللي بيحصل في فلسطين قضية كل مسلم، وواجب على كل مسلم، فأنا مش في إيدي حاجة أقدر أقدمها، فلما نموت وربنا يسألنا عملت إيه لأخوك في فلسطين أنا هرد أقول إيه؟ هقول في وقت الأحداث في فلسطين أنا كنت بعمل مسرحية كوميدية وبرقص وأغني فأنا مش هقدر أعمل كده".