اليوم.. فيلم "الخميس اللي جاي" في دور العرض السينمائي

الاربعاء 18 أكتوبر 2023 | 11:49 صباحاً
فيلم الخميس اللي جاي
فيلم الخميس اللي جاي
كتب : منيه محمد

يستقبل اليوم الأربعاء 18 أكتوبر فيلم “الخميس اللى جاي” في دور العرض السينمائي، من بطولة كل من الفنان عمرو عبد الجليل وبيومى فؤاد ومى كساب، ومن المتوقع أن يحقق نجاح واسع.

يعد فيلم الخميس اللي جاي، من بطولة عمرو عبد الجليل، مي كساب، سليمان عيد، إسلام إبراهيم، أحمد سلطان، إخراج حسن صالح.

على الصعيد الآخر، كان قال عمرو عبد الجليل عن مسلسل الضاحك الباكي: أنا مبعرفش اتكلم ولما بعمل دور بحس إني عملت اللي عليا وبحب اسمع الناس وافهم، وأنا مش شبه نجيب الريحاني لكن هو بيقلدني والماكيير شاطر.

وتابع: الدور كله كان صعب وأنا عارف إن الناس هتبص بصة غريبة، وإحنا مش بنقلد ولو اهتميت بالشكل دا غلط، والأهم نهتم بالروح والتفاصيل وأحاول أوصلها مش أقلده، ولو الرهان أقلده مش هشتغل والمونولوجست هيبقى أحسن مني لو كدا.

عمرو عبد الجليل يتألق في الضاحك الباكي

وأضاف: الفضل يرجع لـ المخرج محمد فاضل؛ لأنه وصلني لمعاني وأحاسيس عميقة وبيعمل بروفات ودي حاجة اختفت في الوسط الفني وبقت موضة، وبقى صعب يكون معايا الورق كامل واستفدت منه كتير وكان الوقود اللي اشتغلت بيه العمل كله وهشكره مدى الحياة.

تدور احداثه في الفترة التي عاشها نجيب الريحاني في مصر بداية من عام 1900 وحتى 1949 حتى وفاته،وليس مجرد سيرة ذاتية فقط عن نجيب الريحاني ولكن رصد وتوثيق لفترة زمنية لشكل الحياة السياسية والاجتماعية والاقتصادية لمصر في نهاية القرن 19 وبداية الـ20.

والعمل من تأليف محمد الغيطي وإخراج محمد فاضل، ويخوض بطولته كلا من النجوم عمرو عبدالجليل الذي يجسد دور الفنان نجيب الريحاني، ومصطفى شوقي دور سيد درويش وفردوس عبدالحميد والدة نجيب الريحاني والفنانة رزان مغربي، التي تلعب دور بديعة مصابني.