"حرامي غشيم".. اعترافات صادمة للمتهم بقتل 3 مصريين في قطر| القصة كاملة

الثلاثاء 13 يونية 2023 | 02:56 مساءً
جثث
جثث
كتب : تغريد علام

يسعي الكثير من الناس، إلي توفير معيشة كريمة لهم ولأسرهم، فهناك من يعمل بجد واجتهاد من أجل توفير ذلك، ومنهم من يتبع الشيطان وطرقه، سعيا في توفير أكبر كم من الأموال في أقل وقت ممكن، وفي تلك القضية نجد مثالين غير متشابهين، فالطرف الأول يتكون من 3 أشخاص حاولوا توفير المال لأسرهم عن طريق العمل والجد لاكنهم دفعوا حياتهم ثمنا، نتيجة لوجود آخر قَبل أن يكون عبد لرغبات الشيطان، حيث قرر الكسب السريع على حساب حصد الأرواح، ليقوم هو الآخر بدفع حياته ثمنا لما قام به من جُرم. 

وسوسة الشيطان

لظروف مادية صعبة أحاطت بالمتهم بقتل 3 مصريين في دولة قطر، لم يستطع الخروج منها، كونه عاطلا  ولا يستطيع إيجاد مصدرًا للمال، وأثناء سفر المتهم إلي دولة قطر لم يجد مأكل ولا مشرب ولا مسكن يأوية، فتعرف على المجني عليهم في أحد شوارع قطر، ودار بينهم حوارا حول تلك الظروف، وأثناء ذلك الحوار اقترح المجني عليهم عليه الذهاب معهم إلي مسكنهم ليعيش معهم في محاوله منهم لإيجاد مصدر رزق له تحت مسمي"احنا ولاد بلد واحدة".

وبعد ذهابه معهم إلي مسكنهم سعي المجني عليهم جاهدين إلي توفير إي مصدرًا للرزق لهذا الشاب الذي اعتبروا اخًا لهم في غربيتهم، ولكنهم كانوا مغيبين تمام عن الخطة الشيطانية الخبيثة التي اعدها المتهم وعزم علي القيام بها ليزهق روح 3 أشخاص كان أملهم في هذه الحياة هو توفير حياة كريمة لأسرهم.

إعترافات المتهم بقتل 3 مصريين في قطر

أدلي المتهم بقتل 3 مصريين في قطر باعترافات تفصيلية حول  الواقعة، وذلك عقب القبض عليه في مطار القاهرة بعد عودته من قطر هاربا من جريمته، حيث قال المتهم «أنا سافرت قطر عشان أحضر كأس العالم، وبعدين قررت إني أهرب هناك، وفضلت موجود في قطر، وحاولت أدور على أي شغل لكن فشلت، وفضلت قاعد في الشوارع لحد ما قابلني 3 شباب إسمهم عبدالسلام وجمعة وعلي، وعرفوا حكايتي وقالولي إحنا ولاد بلد واحدة وهناخدك معانا الشقة».

وتابع الجاني «أنا قولتلهم مش معايا أي فلوس خالص، ومش لاقي مكان أنام فيه وروحنا الشقة كلنا، وجابولي أكل وبعدين قالولي هنحاول نشوف لك شغل، وساعتها عبد السلام وعلي كانوا بيدورا على شغل عشاني، لكن جمعة كان ديما قلقان مني ومش مرتاح لوجودي وفضلت قاعد معاهم لحد نهاية شهر رمضان».

وأضاف «في أخر رمضان بلغوني أنهم مش لاقيين شغل وأنا لازم أرجع، وأنهم هيساعدوني في الرجوع وفعلا جمعة راح حجز لي تذكرة سفر للقاهرة، ورجع قالي إن ميعاد السفر رابع أيام عيد الفطر الساعة 6 الصبح، وبعدها خططت لارتكاب الجريمة عشان أسرق فلوسهم وأهرب».

وتابع قاتل 3 مصريين في قطر قائلا «قبل السفر بكام ساعة روحت مسكت آلة حادة وقتلت بيها عبد السلام وأخوه جمعة وهما نايمين، وجمعت كل الفلوس والموبايلات بتاعتهم، وجيت أهرب لقيت علي صاحبهم داخل روحت قتلته هو كمان، وحطيت الجثث في أوضة وأخدت كل حاجة، وقعدت نضفت البيت كويس، وخرجت على المطار عدل وأول ما خرجت من مطار القاهرة أتقبض عليا».