"خلعت الحجاب بقرار من ربنا".. أبرز تصريحات الراقصة هندية في برنامج كلام الناس

الاثنين 07 نوفمبر 2022 | 01:24 مساءً
الراقصة هندية
الراقصة هندية
كتب : ريهام كمال

حلت الراقصة هندية، في برنامج "كلام الناس" الذي تقدمه الإعلامية ياسمين عز، على قناة MBC مصر.

ويٌبرز لك "بلدنا اليوم" أبرز تصريحات الراقصة هندية خلال الحلقة:

- قررت خلع الحجاب بعد 11 عاما من ارتدائه، وأول يوم حسيت اني عريانة.

- كانت من المحظوظين بسبب مشاركتها في العديد من الأفلام مع الفنان عادل إمام، والعديد من المخرجين الكبار من بينهم شريف عرفة ومحمد عبد العزيز وعاطف سالم وعلي عبد الخالق، وشاركت في 20 فيلمًا و3 مسرحيات.

-  الجمهور في الشارع دائمًا يسألني عن خيري ورشاد وبدوي في فيلم حنفي الأبهة لأنه من الأعمال الخالدة في أذهان المشاهدين حتى الآن|.

- النجم الكبير عادل إمام كان مرحاً جداً أثناء التصوير وكان دائماً ما يتعامل معنا على أساس أننا عائلة واحدة.

- اعتزلت الرقص والفن بعد وفاة شقيقي أمام عيني فشعرت أن الحياة ستنتهي في أي وقت.

- لم أهاجم الرقص ولكن غير مقبول التعرية.

-  أنها تتمنى أن تشارك في عمل درامي يناسب عمرها، لم تجنب أطفالاً مما دفعها للاهتمام بشكل كبير بأولاد شقيقتها.

- طليقي أيمن السويدي تزوج من المطربة الراحلة ذكرى مزعلتش لأنها إنسانة جميلة وكان صاحبتي وكنت بقعد معاها كتير أوي عند هاني مهنا وفيصل ندا.

- أيمن السويدي في وقت زواجه من ذكرى تزوج من جيهان قمري وحنان ترك، ستات تانية، ولكن لما كان معايا كان ماشي زي الساعة.

- وأنا متجوزة أيمن السويدي عمره ما طلب من مني أبطل الرقص، لكن هو ذكي جدا ومرات كان يقول عايزك تقعدي معايا النهاردة، أو يدلق على شعري مية عشان يبوظ قبل الشغل.

- تزوجت ثلاث مرات، الأولى من مدير أعمالي، ثم من رجل الأعمال أيمن السويدي، والثالثة من أستاذ في الجامعة، وأثناء الزيجة الأخيرة ارتديت النقاب.

- كنت بصلي في الجامع، لقيت واحدة بترمي كتيب صغير في حجري، وأول حاجة قريتها لازم تلبسي كفنك قبل الموت، اعتبرتها رسالة مبعوتة عشاني، واشتريت ملحفة ولبستها، لكن بعد 3 سنين جالي حساسية صدر وصعوبة في التنفس والدكتور نصحني أقلعها.

- ولاد أخواتي نصهم سرقوني، والنص التاني اتهجموا عليا بسكينة.

- لم اعتزال التمثيل لكني اعتزلت الرقص، ولم يرغمني أحد على الاعتزال، وأنا الحمد لله مستورة جدًا ومش محتاجة أدور على شغل من أجل إني أتعايش. 

- كانت حامل وعملت إجهاض عشان زوجها رفض قائلا: "مينفعش أخلف من رقاصة".

- عن حقيقة انتحاره قالت: "الله أعلم، سرهم عند ربنا، وأنا من معاشرتي ليه هو ممكن ينتحر أه، وهو كان الأنا عنده عالية أوي، لأن جده كان شغال في البرلمان، وجدته تركية وكانوا أغنياء غنى فاحش، وهو كان دلوعة العائلة كلها مفيش غيره، وكان متدلع بزيادة، وكان ممكن يكون شارب، الله أعلم".

- أغلبية الراقصات مكنتش بتدفع أجور كتير، وأنا كنت مبوظة السوق ومعايا أسماء جامدة جدا، كانوا كلهم عايزين يشتغلوا معايا، وكنت بجيب كذا حد واللي يتعب او يحصله حاجة كنت ببدله بالتاني|.

- فرقتي كلها كانت بتاخد تليتين اللي باخده واتعلمت ده من نجوى فؤاد، هي كانت بتقول ديما لولاهم مكنش هيطلع شغلنا كويس، وبتقول كلف تلاقي.