بعد هجومه.. مصطفى درويش يعتذر لـ نقابة المهن التمثيلية (فيديو)

الثلاثاء 25 مايو 2021 | 07:47 مساءً
كتب : آية محمود

تراجع الفنان مصطفى درويش، عن مهاجمته لنقابة المهن التمثيلية برئاسة الدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، وذلك بعد تدهور الحالة الصحية للفنان شريف دسوقي، وبتر قدمه.

ونشر مصطفى درويش، عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، منشورا آخر جاء فيه، "تعديل للبوست، النقابة متكفلة بكل العلاج من أول المستشفى، وكانت متابعة حالة شريف من أولها لآخرها، عكس ما اتقالي أو وصلني، شكرا نقابه المهن التمثيلية بيتنا كلنا، شكرا دكتور أشرف زكي، ربنا يشفيك يا شريف، ويعينك علي اللي جاي، وكل الناس معاك وفي ضهرك، ومعلومة بس، احنا مكناش سايبين شريف لوحده زي ما ناس بتقول عن النقابة والممثلين والمنتجين، بس فيه مواضيع لا يمكن تتقال ولا ينفع تتفتح، فياريت نقف جنبه بكلمة حلوة، بدعوة حلوة وبس، حقك عليا يا شريف سامحني، والله ما كنت أعرف إنك في الحالة دي، حقك عليا والله، وقدام الجميع أهو، والله ما هسيبك لحد ما أموت أنت مسئول مني مسئوليه كاملة.. حقك عليا وحقك علينا كلنا.. الأستاذ جمال العدل اتكفل بمصاريف المستشفى والعلاج، والأستاذة كاملة جابت له طرف صناعي من أحسن شركه للأطراف الصناعية.. شكرا لبدرية طلبة أنتي بميت راجل انتي وناس إسكندرية".

وكان مصطفى درويش، كتب عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، قائلا: «لا حول ولا قوة إلا بالله.. اللي حصل لشريف دسوقي ده حرام، حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب.. لو كان حد وقف من النقابة، واتحرك قبل ما يتعمل فيه الكارثة دي، كان اتلحق، بس للأسف النقابة قالت لبدرية طلبة لما استنجدت بيهم، أصله مش عضو، فمش هينفع نساعده من النقابة، بس هنبقى نبعتلك مساعدة كده شخصية».