حق ملك لازم يرجع.. غضب شديد على مواقع التواصل بسبب طالبة صفر الثانوية

الجمعة 07 اغسطس 2020 | 10:31 صباحاً
كتب : بلدنا اليوم

لا يزال الجدل قائمًا في الثانوية العامة، ففي كل عام تخرج واقعة تكون مسار جدل وحديث الكثيرين في المجتمع المصري، تلك المرة لم تختلف الواقعة كثيرًا فقد تكررت من قبل، حيث تصدر هاشتاج حق بسملة لازم يرجع المرتبة الأولى على موقع التواصل الإجتماعى تويتر صباح اليوم الجمعة، وذلك بعدما قامت طالبة بالثانوية العامة بالبحث عن نتيجتها لتكتشف أنها محجوبة، لتتعود فكرة طالبة الصفر فى الثانوية العامة من جديد كالسنوات السابقة .

وإنتفض رواد تويتر لقصتها وجائت تغريداتهم كالتالى:

صفر الثانوية

وجائت أبرز التعليقات على هاشتاج #حق_بسمله_لازم_يرجع كالآتي "بسملة طالبة متفوقة، إتعملها قضية تسريب امتحان مع ناس كانوا قاعدين وراها لقوا معاهم موبايلات، دلوقتي هما سقطوها واتحرمت من الامتحانات السنة الجاية كإجراء تأديبي، دا ظلم كبير هي ملهاش ذنب وحرام يضيع تعبها ويضيع من حياتها سنتين كدا".

وقال آخر "حراام ال بيتعمل ف الطلاب ده وخصوصا بسمله لازم حد يتحرك وحق بسمله لازم يرجع #حق_بسمله_يرجع".

فيما قال آخرون "دي بسمله عصام سلامه اتظلمت ف امتحانات الثانويه العامه واصحابها والمدرسين بتوعها يشهدوا انها من الناس المتفوقه جدا ومن الناس ال ف حالها من الاخر ماشيه جمب الحيطه وحده قاعده وراها صورة ورقتها وبعتتها لحد تاني واتعملها محضر غش ظلم".

صفر الثانوية

"متعاطف جدا والله مع البنت ، حرام يعني ده مجهود سنة كاملة ضاع في لحظة ، ربنا معاها وباذن الله الحق يظهر"

صفر الثانوية

وأعلنت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني الثلاثاء الماضي نتيجة الثانوية العامة يلا مؤتمر صحفي اعتمد فيه الدكتور طارق شوقي وزير التعليم النتيجة وتم إتاحتها على الموقع الإليكتروني الخاص بوزارة التربية والتعليم.

اقرأ المزيد

الصحة العالمية تكشف تفاصيل جديدة بشأن التوصل إلى علاج لكورونا

طبيب بمكافحة الفيروسات يكشف سبب إغلاق مستشفيات العزل

اقرأ أيضا