أحمد السبكي: إيرادات تامر حسني في دول الخليج لم يحققها أي فنان مصري

الاحد 25 فبراير 2024 | 01:53 مساءً
تامر حسني
تامر حسني
كتب : لينا غالي

علق المنتج أحمد السبكي، على حقيقة التصريحات التي تداولت خلال الفترة الماضية، عن النجم تامر حسني، حول الإيرادات التي حققها لفيلمه "تاج" في الدول العربية.

وقال أحمد السبكي خلال مقطع فيديو: "تامر حسنى فنان غنى عن التعريف، وأنا شفت إيراداته بنفسي في السعودية والخليج والوطن العربى كله، وهو أكبر إيرادات في الوطن العربى".

أضاف:" أن أرقام الإيرادات التي حققها تامر حسنى في السعودية والإمارات (دول الخليج بشكل عام) لم يحققها أي فنان مصري، كما أن إيرادات أفلامه في مصر جامدة جدًا، وما تم تداوله بأني أخطأت فيه وفى نجاحاته، كان فيديو مفبركًا بشكلي وصوتي واتقال إن أحمد السبكى قال كده، طب هقول كده ليه؟!، وإيه المنافسة اللي بينا علشان أقول عليه كده؟!".

وتابع السبكى: "تامر حسنى ده عشرة كبيرة بينا، واشتغلنا مع بعض كتير، وأكلنا مع بعض عيش وملح، وعملنا نجاحات حلوة مع بعض، من أيام الست الجوهرة النجمة عبلة كامل، زى سيد العاطفى وعمر وسلمى، فتامر حسنى ناجح والناجح الناس دايمًا بتتكلم عليه، وهناك ناس مش ناجحة بتعمل لنفسها قيمة وهيّ مش ناجحة وعاوزة الناس تتكلم عليها إنما تامر ناجح بأفلامه وشغله كمطرب وممثل".

أشار أحمد السبكي، خلال الفيديو:" يعتبر تامر حسنى هو أحسن وأنجح مطرب مثّل، وناس كتير مطربين حاولت تمثل ومانجحتش، وإحنا مع تامر حسنى منذ بداياته الفنية بنشتغل مع بعض وأنا بشوفه مثال ناجح وكويس وربنا يخليه لأهله ولحبايبه".

كان قدم تامر حسني، العام الماضي فيلم "تاج" وشارك فى بطولته دينا الشربينى، عمرو عبد الجليل، ساندى، هالة فاخر، محمد أبو داود، إسراء أحمد، محمد الجوهرى، أحمد على، سمر متولى، احسان الترك وعدد آخر من الفنانين، وضيف الشرف أحمد بدير وقصة وسيناريو وحوار تامر حسنى وإخراج سارة وفيق.