هند صبري تعلق لأول مرة عن قرار استقالتها من منصب سفيرة النوايا الحسنة

السبت 10 فبراير 2024 | 11:46 صباحاً
الفنانة هند صبري
الفنانة هند صبري
كتب : لينا غالي

كشفت الفنانة هند صبري، تفاصيل استقالتها عن منصب سفيرة النوايا الحسنة ببرنامج الغذاء العالمي التابع للأمم المتحدة، تضامنًا مع الأحداث الأخيرة التي شهدتها غزة.

وقالت هند صبري، خلال لقائها مع برنامج "ET بالعربي": "أنا مواطنة عربية وحسيت بـ إحباط وفي معايير مختلفة للإنسانية، وحسيت أن في شرخ في العالم ولسه عندي هذا الإحساس، كلنا كعرب حسينا بنفس الأشياء وأنا بتكلم بدني قشعر".

أضافت:" أنا مش هتكلم في الموضوع، حتى في البيان كتبت أنه أنا مش هتاجر بالموضوع وبحترم جدًا المنظمة اللي كنت سفيرتها، واحترامي للناس في الميدان مختلفش".

تابعت هند صبري:" لأن المنظمات بيكون فيها ناس بيشتغلوا في الميدان على الأرض بيجازفوا بـ أرواحهم ولازم يكون ليهم الاحترام، حتى أنا كانوا بيقولوا لي الأمم المتحدة، قولت لهم تخيلوا عالم مفيهوش أمم متحدة، وللأسف وصلنا للعالم ده".

وأشارت:" لم يكن هناك تواصل معي للعدول عن قراري أبدًا، وهما احترموا قراري وأنا حاسة اليوم أن عندي حرية أكبر أني أشارك في أشياء مكنتش قادرة أشارك فيها، لكن مفيش ضغينة أبدًا".

واختتمت:" وهما مشكورين نزلوا بيان فيه كل الاحترام لأن فعلًا مافيش بينهم إلا كل خير، وهذا قرار شخصي، وأتحمل مسئوليته اليوم وغدًا وبعد غدًا".