ابنة ميمي جمال: والدتى عاشت فترة صعبة جدا

السبت 15 يوليو 2023 | 12:56 صباحاً
الفنانة ميمي جمال
الفنانة ميمي جمال
كتب : أمة الله عمرو

أستضافت المذيعة "منى الشاذلي" في برنامجها "معكم"، الذي يذاع على الفضائية Cbc، الفنانة الكبيرة "ميمي جمال" وبصحبتها ابنتيها نجلا ونورا وأحفادها.

وتحدثت الفنانة عن تجربتها مع التيك توك، بقولها "حفيدى أدهم غاوى تيك توك وهو اللى جرجرنى له، وكل لما أروحلهم البيت يقولى يلا نعمل تيك توك يا تيتا".

وقالت نجلا ابنة ميمي جمال،"والدتى عاشت فترة صعبة جدا، بعد وفاة والدى الفنان "حسن مصطفى"، وقلنا لها لازم تنزلى تشتغلى، وهي رفضت وبعد إلحاح كتير، نزلت عشان تريحنا بس مش عشان هي عاوزة تشتغل، ولكن دخلت بعدها في الحزن مرة تاني لفترة طويلة".

وتابعت نورا ابنة ميمي جمال، "وفاة والدى كانت نقطة سوداء كبيرة قوية في حياتها، لأنهم عاشوا فترة كبيرة سوا وحتى شغلهم، معظمه مع بعض وربطت الفن بوجوده".

وعند سؤال "ميمي"، على تمثيلها بدل سهير البابلي في مسرحية "مدرسة المشاغبين"، قالت:،"مثلت بدل سهير البابلي لأن جالها فترة عينيها بتورم وبتدمع، وقلوا لها لازم تسافر تعمل عملية، وسمير خفاجى رفض يقفل العرض ويوقف شغل، لحد لما ترجع ورشحنى أني أعمل الدور لمدة 15 يوم حتى عودة سهير البابلى".

وتابعت حديثها، "حسن مصطفى زوجي كان شريكي في كل حاجة قالي اوعي تقبلي، وقالى كل الموجودين كوميدينات أقوياء ولو ضيعتى افيه حد منهم هتبقى مشكلة كبيرة، ويقولولي شوف مراتك عملت إيه فاحتراما لنفسى وليكى بلاش، بس أنا عملت بروفات واشتغلت 15 يوم والحمد لله عملت الدور بشكل سليم ولما رجعت سهير البابلى قلتلها حمد لله على السلامة وكملت هي".

وفي خلال الحلقة قامت ابنتى ميمي جمال وأحفادها مسابقة تنافسية بينهم خلال الحلقة، وكشفوا خلالها على العديد من المواقف الحياتية للفنانة الكبيرة ميمي جمال، ومهارتها في الطهى، وتميزها في الغناء.

والجدير بالذكر أن الفنانة "ميمي جمال" شاركت مؤخرا في موسم دراما رمضان في مسلسل "علاقة مشروعة"، وهو من بطولة ياسر جلال ومى عمر وداليا مصطفى ومراد مكرم، بسنت شوقى، عفاف مصطفى، ياسمين رحمي، عمر رزيق، محمود فاروس، جودى مسعودى، كريم محجوب، نهال نور، وردشان مجدى، وعدد آخر من الفنانين، والعمل من تأليف سماح الحريرى وإخراج خالد مرعى وإنتاج مشترك بين شركتى "Forever Drama - مها سليم" و"media Hub – سعدى جوهر".

اقرأ أيضا