عمرو سلامة لم يتوقع أن يكمل أحمد داش التمثيل

الاربعاء 14 يونية 2023 | 01:07 مساءً
عمرو سلامة
عمرو سلامة
كتب : منيه محمد

كشف المخرج عمرو سلامة، عن فكرة تعامله مع الأطفال دائما في أعماله واكتشافه لهم، مؤكدا أنه لم يكن يتوقع الاستمرارية لهم في مجال التمثيل.

صرح عمرو سلامة في تصريحات تلفزيونية، إنه يشعر  بالخوف والذنب تجاههم، بعدما قدمهم لهذا المجال.

وتابع: عشان أختار أطفال للدور بشوف أطفال كتير علشان أعرف أختار أحسن واحد للدور، ويكون قدامي اختيارات متننوعة، وفي فيلم لامؤاخذة التصفيات وصلتني لـ أحمد داش ومعاه طفل تاني، وحطيتهم في اختبارات كتير لحد ما استقريت على داش، وعادة بتعامل مع الأطفال في التصوير على إنهم شخصيات ناضجة ومش بطبطب عليهم، وشايف إن الوسيلة دي بتنفع جدا في الشغل.

واضاف إنه كان يتوقع ان يتوقف أحمد داش عن الاكمال في تجربة التمثيل زي أطفال كتير بدأوا في التمثيل ومكملوش، ولكنه اتخذ مسارا أخر وقرر إنه يكمل وكذلك عمر الشريف، فالموضوع بيعتمد علي المجهود الشخصي لكل ممثل فيهم والأتنين كان عندهم رغبة إنهم يكملوا.

وتابع سلامة معربا عن قلقه تجاه الأطفال الذين قدمهم لعالم التمثيل ببقى حاسس إني عملت فيهم كارثة او مصيبة، لأني إديتهم فرصة يظهروا كممثلين وفي أدوار بطولة، ببقى خايف إن حياة الطفل ده بعد 10 سنين تتدمر بسببي وأحس ساعتها بتأنيب ضمير.

واختتم حديثه قائلا: عشان كدة بحب أتناقش مع أهل كل طفل، وأقولهم يتأكدوا من قرار موافقتهم، وبطلب منهم يركزوا هيتعاملوا مع الطفل المميز ده إزاي، اللي مش هيعيش حياة طبيعية، وهيتسمى في فصله الفنان، وكل الناس فجأة هتبقى عايزة تتصور معاه.

ويذكر أن الفنان  عمرو سلامة الفنان أحمد داش قد شارك من خلال فيلم "لامؤاخذة"، الذي عرض في عام 2014، وحقق العمل نجاحا جماهيريا كبير، ومازال يُشاهد حتى اليوم، وكان سببا في سلسلة من النجاحات لـ داش.

كما قدم عمر شريف في دور مميز في فيلم برة المنهج، الذي عُرض في عام 2021، وأعجب الجمهور بطلته، وشارك بعدها في عدة أعمال، آخرها مشاركته في مسلسل تحت الوصاية بطولة الفانة منى زكي.