متفتش في النوايا.. أحمد العوضي يخرج عن صمته لهذا السبب

الاحد 23 أكتوبر 2022 | 08:48 مساءً
أحمد العوضي وعامل النظافة
أحمد العوضي وعامل النظافة
كتب : مريم محسب

بعد أن جبر الفنان أحمد العوضي خاطر عامل النظافة التي تم طرده من كشري التحرير، تعرض لإنتقادات شديدة من قبل المتابعين.

حيث خرج الفنان العوضي عن صمته ليرد على من ينتقد تصرفه بأنه يحاول أخذ اللقطة من ذلك، فنشر فيديو من داخل سيارته موجه رسالة لهولاء المنتقدين.

وظهر العوضي داخل سيارته قائلا :-"اخواتي وحبايبي ازيكم عاملين ايه انا بس النهارده طالع اتكلم معكم في الموضوع بتاع امبارح طبعا شكرا لكل اخواتي اللي بعتولي وشافوا اني عملت حاجة كويسة بس كلام النهارده للناس اللي شايفه ان ده شو وان عوضي عمل شو صور الراجل والحاجات دي".

متابع :-" وده حقك أنا بحترم اللي معايا وبحترم وجهه نظر اللي شايف حاجه تانيه ومن حقي اني اطلع ارد عليك مش عشان ادافع عن نفسي لا ده مش موضوع اتهام بس عشان اوضحلك لو انت بتتكلم من باب الاستفسار ليه عوضي عمل كده هجوبك ولو بتسأل من باب النظير فبردو هرد عليك بصي يا صاحبي بالبلدي كده لو انت اخوك عنده مشكله في الشارع فانت بتنزل تجيب حقه في الشارع قدام الناس اللي زعلوه ومش بتاخذه على جنب وتحل الموضوع".

مستكمل :-" هتقولي طب ما ده مش الشارع ولا الخناقة ودي حاجه بينك وبين ربنا اللي بينك وبين ربنا الصداقه أنا ما وريتكش اديتله ايه ولا عملت ايه ولا اديته ولا ما تدهوش ولا عملت الكلام ده كله انا جبرت بخاطره من سار بين الناس جابرا للخواطر ادركه الله في جو المخاطر الراجل اتكسر قدام الناس في حقه اني اطلعه مبسوط قدام الناس ".

مضيف:"وده دوري انا لو ربنا  مديني حاجه كويسه عشان استخدمها ربنا ما كتبهاش كده عشان ابقى راجل مشهور ربنا اداها ليا لسبب وانا باستخدمها في السبب اللي يرضي ربنا سبحانه وتعالى دي حاجه وبيني وبين ربنا اوعى تفتش في النوايا  انت مش قاضي في الارض وانت مش موكل اليك انك تفتش في نوايا البني ادم اللي قدامك لان سوء الظن ده بيعمل ايه بيقضي على الألفة".

واختتم قوله:-"  ويقطع صلة الموده ودايما الشخص السيء هو اللي بيشوف وبيظن ظن السوء، والشخص الطيب اللي بيفترض حسن النيه في الناس انا لا صورته ولا اي حاجه كل اللي في الموضوع نزلت بوست وقلت انت اخويا ومعك لان انا برده ابن شارع  وهفضل طول عمري قاعد في الشارع وهفضل اراضي خلق الله، حاجة حلوة مش حاجة حلوة دي حاجه بيني وبين ربنا خلي بالك ما بيحكمش على البني ادم غير الملك اللي فوق مش انت ومش أنا أنا مقدرش  أحكم عليك وأنت متقدرش  تحكم عليا".