أثار فيديو مسرب لوالد الفنان حسام حبيب زوج الفنانة شيرين عبدالوهاب، جدلاً واسعاً على منصات مواقع التواصل الاجتماعي، بعدما تحدث خلاله عن خطة نجله للزواج سرًا على شيرين عبد الوهاب.
القصة الكاملة لتسريب فيديو لوالد حسام حبيب
انتشر مقطع صوتي منسوب لوالد حسام حبيب، يتحدث فيه عن نيته الزواج علي شيرين عبدالوهاب من أجل إنجاب أطفال، ويعترف بأنه يتحكم في جميع الحسابات المالية لها، وأنها شخصية "ملولة" وتطلب الطلاق باستمرار.
تسريب صوتي مسيء لوالد حسام حبيب عن شيرين عبد الوهاب
وقال والد حسام حبيب في الفيديو المسرب: "ابني حسام بيتحكم بجميع حسابات شيرين عبدالوهاب وبيسحب كل ما يشاء من أموالها، وأيضا حسام ووالدته مبيحبوش شيرين عشان هي كمان كانت ترغب في الطلاق منه، حسام متزوج منها وبيشتغل معاها مدير أعمالها من المفروض بقى أنه يكون له نسبة من الأرباح مثل نسبة مدير أعمالها القديم ياسر خليل، أنا عارف حسام ابني دماغه سم وهو ذكي جدًا ومش سهل، فأكيد هو في دماغه حاجه ومأمن بنفسه جدا، وشيرين عامله لحسام توكيل بدليل أنه معاه الفيزا بتاعتها وبيقدر يسحب من حسابها، وعارف الرقم السري، بس هو بيروح يسحب الفلوس اللى هو عايزها بس، إيمان أم حسام مش بتحب شيرين، إيمان تنكة، وعاملة زي المليونير لما يفلس هي صرفت الفلوس اللي أبوها سابهالها وصرفت فلوس حسام، شيرين عايزة تقولها بتتنكي على إيه يا روح أمك ده أنا عزماكي وهتسافري على حسابي والفندق على حسابي".
والد حسام حبيب: أم حسام مش بتحب شيرين
واستطرد والد حسام حبيب حديثه عن شيرين عبدالوهاب: "حسام قالها ما يصحش انتي كده بتطردي أمي وبتطردي أختي، قالت له بقولك ايه انا مش طايقاهم ولا طايقاك انت كمان، قالها طيب انا مسافر، قالتله في ستين داهية وطلقني قبل ما تمشي، المهم سافر خد أمه واخته وجه، لقيت شيرين بتطلبني وبتقولي عايزة أطلق لو سمحت خليه يطلقني، عملنا عليها تمثيلية بقى إن انا جبت المأذون وأنه كتب خلاص الطلاق بس انا قولتله استنى شوية لحد بس شيرين ما تهدى عشان لما تاخد القرار تاخده وهي هادية، قومنا كام يوم كده وصالحناهم على بعض وخلاص، إيمان مش بتحبها عشان شيرين بلدي، هي أصلا إيمان جدودها من تركيا ومن النمسا، وحسام تعليمه أجنبي لكن شيرين ماعرفش واخدة ايه، دبلوم صنايع ولا مش دارسة مش عارف، نفسي يبقى عندي حفيد، أنا باحب الأطفال جدا بالذات لما يبقى حفيدي، وبعدين نفسي أجيب عيل أنا نفسي أخلف أنا كمان، ليه حسام ميتجوزش بالسر مثلا، أنا فكرت في خطة حلوة أوي، أنا هقوله يجي يتجوز ويخلي مراته عندي، وميقولش لشيرين ويبقى يجي ينام معاها هنا عندي، هو ساعات بيروح ينام عند أمه في الرحاب في التجمع، المهم مرات حسام تقعد معايا هنا، وحسام يبقى رايح جاي من غير ما يقول لشيرين.. لما تحمل وتخلف ويبقي عنده عيل فرحان كده بيه عايز يقولها يقولها ميقولهاش هو حر، هو مقتنع بكلامي وهو قالها إنه هيتجوز عشان عايز يخلف، أنا شايف إن شيرين قضت على حسام، يعني من ساعة ما حسام عرفها مش داريان بنفسه، لا نزل أغنية ولا اشترك في فيلم ولا مسلسل، يعني هي سحبت كل وقته وخدت نجوميته وضافتها على نجوميتها هي، هي داست عليه وطلعت على حسابه هو".
رد والد حسام حبيب
وخرج حسين حبيب والد الفنان حسام حبيب عن صمته لينفي تلك الشائعات، قائلًا:"ما أثير هو كذب وافتراء".
نضال الأحمدية صاحبة تسريب الفيديو
وتم هذا التسريب عن طريق موقع الجرس اللبناني، والذي نفى والد حسام حبيب ما تم تداوله من تسريب، نافيًا أنه صاحب الصوت في التسجيل، وهو ما ردت عليه نضال الأحمدية صاحبة السبق الصحفي، وقالت في تصريحات صحفية: "أن والد حسام حبيب لا يملك أي شئ سوى أنه يقوم بالإنكار، مؤكدة أنها في اتم الاستعداد بأن تقوم باختبار بصمة الصوت لإثبات أن هو من قام بهذا التيلفون، أنه إذا استمر في إنكار أنه صوته نقوم برفع قضية عليه فنحن علينا قول كلمة الحق بهذا العمل الاستقصائي، واستكملت حديثها أن الموقع ظل يعمل على إخراج هذا التسجيل للنور لمدة 6 أشهر، وأن ما عطل ظهوره حتى الآن هو أنه كان علينا التأكد من صحته وإيجاد دليل عليها، واستطعنا بطرقنا الخاصة الاختراق والحصول على هذا التسجيل الصوتي".
واشعلت أزمة شيرين عبدالوهاب مواقع السوشيال ميديا.
شيرين عبدالوهاب: شكرا ليكوا
وفي أول تعليق للفنانة شيرين عبدالوهاب، كتبت عبر حسابها الشخصي "انستجرام"،:"الرد الصوتي ليا على ما تم و يتم وسيتم تداوله في خلال دقايق... شكرا ليكوا".
رد شيرين عبدالوهاب
وبعد مرور دقائق، ردت الفنانة شيرين عبدالوهاب رسميا، لأول مرة، على الفيديو المسرب لوالد المطرب حسام حبيب، بعد أن تم الكشف عما يخطط له لكي يتخلص من شيرين عبد الوهاب ويقوم بسرقة أموالها، نشرت شيرين عبدالوهاب، عبر حسابها الشخصي على موقع التدوينات الشهير "توتير"، مقطع صوتي قالت فيه:"عايزة اطمن كل الناس اللي بتحبني، وكل الناس الكويسين، ان انا بخير ومفيش اي نوع من نواع الخطر عليا ولا على حياتي".
وتابعت شيرين عبدالوهاب،:"بالنسبة للي حصل محتاج ان انا ارد عليه ومش هينفع ارد عليه في كلمتين، اسمحولي اني اقولكم ان حسام حبيب جوزي اللي أنا معاشراه، ومن أنضف رجال الدنيا، وبيحبني أكتر من نفسه، وأنا مديه للناس العذر عشان ميعرفهوش، حسام بنالي شخصيتي في وقت كنت مدمرة فيه ورجعلي لنفسي تاني وبقيت بقدر أتكلم، ومكنتش منتظرة كمية القسوة دي، وحسام بيحبني جدًا، وبيعشق بناتي، ولم يستفيد بأي شيء مني، ومعايا عشان يحميني أنا وبناتي، وحماتي ست عظيمة، وحسام رجل نقي ونضيف ربنا بعتهولي، وأدعولنا بالذرية الصالحة".
وأَضافت شيرين عبدالوهاب :"عندما تزوجني لم يستفد من ورائي بأي شئ، كما تحدثت عن حماتها حيث قالت" هي ست عظيمة وحسام رجل نقي وربنا أرسله لي، لا توجد توكيلات باسم زوجي حسام حبيب ، والأمور البنكية الخاصة بي لا تتواجد معه ، لأن أنا كلي بتاعته وملكه، زوجي ابن ناس ومن عائلة محترمة ولا أقبل أن يتحدث أحد عليه هو ووالدته، بقالنا أربع سنين متزوجين ، لو كان عاوز يستفيد مني كان عمل حتى أغنية سنجل، كل الناس بتختلف ولكن هو بيحبني أكثر من نفسه ، أنا أشعر معه بالأمان ويكفي أنه أخرج كل الفاسدين من حياتي ومن يستغلني".
شيرين عبدالوهاب تتجاهل حماها !
على الرغم من أن السبب الحقيقي وراء كل تلك الأزمة والد حسام حبيب، وكانت مفاجأة للكثيرين أن شيرين لم تذكر والد حسام حبيبي بخيرٍ أو بـ شر، وتحدثت شيرين عبدالوهاب عن حماتها وزوجها فقط، حيث أن نهاية الأزمة بالنسبة للجمهور، أصبحت غير مقنعة، خاصة أن شيرين عبد الوهاب، لم تتحدث مطلقًا عن التسريب الصوتي ولم تنفيه، وهو ما يؤكد للكثيرين صحته وعدم فبركته، لكن المعلومات الواردة فيه على لسان حما شيرين تظل مشكوكًا في صحتها.