حسن الرداد: "عزيز محارب" شخصية مواطن بسيط حقيقية موجودة في الشارع

الاحد 10 مارس 2024 | 03:40 صباحاً
الفنان حسن الرداد
الفنان حسن الرداد
كتب : علام عشري

قال الفنان حسن الرداد أن دوره في مسلسل "محارب" الذي يعرض في السباق الرمضاني 2024 هو شخصية "عزيز محارب" وأن العمل لم ينته تصويره رغم إنجاز نحو 90% من العمل.

وتابع خلال مداخلة عبر برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة ON: "لسه بنصور وهنكمل تصوير في رمضان خلصنا 90% من العمل وهناخد أسبوع من رمضان علشان نكمل الباقي.

  أكمل: "عزيز محارب" هو شخصية المواطن البسيط الي عاوزين نرجعها مش كل الشخصيات تبقى "شبحنة" مش كله لازم يكسر ويضرب وبدراعه "

مردفا : انا تربيت على مسلسلات من صغري تقدم المواطن البسيط سواء مدرس أو دكتور أو اي حرفة أو عامل في مصنع ويكون شخص عاد ي بنقابله في الشارع في القاهرة أو دمياط في بلدي ودي النماذج الي بحب أتكلم عنها وأشوف رحلة كفاحها وأتأثر بيها وأتكلم عنها "

واصل: في الفترة الاخيرة بقيت بسوف فكرة تقديم المواطن البسيط وكأنه "عم الشبحنة في العالم" وبقت الطبيعي والسائد أني اجيب فئة أو شخصيات من دماغ البني أدمين وأحطه مكان شريحة اخرى من المجتمع وهذا غير حقيقي.

لافتا إلى أن هذا أهم ماحمسة للدور في" شخصية " عزيز محارب لانه شخص محترم وبسيط وبنراه في الشارع قائلا: "شخص محترم متفوق في الثانوية العامة ورغم أن مجموعه كان يلحقه بكلية طب لكن التزامه بالعمل من صغره كونه من منطقة شعبية.    

أكمل: "الأعمال الجادة اللي عملتها أكتر من الكوميدي. و نجحت في الكوميدي والجاد. في كليهما وأنا الوحيد الي في السينما الي غيرت المفهوم لان العادي بقى الي بيعمل كوميدي يفضل يعمله والاكشن يفضل زي ماهو لكن انا نوعت لأنهم بيخافوا من التغيير لكن أنا عملت الكوميدي وعملت "توأم روحي" رومانسي والفيلم المصري الوحيد اللي جاب إيرادات كبيرة في الوطن العربي كان "تحت تهديد السلاح".

أكمل: بحب التنوع وعمل المخاطرة حتى لو قلقت من عدم النجاح لكن المهم أكون ممثل متنوع.

أتم: "كل واحد هيشوف شخصيته في مسلسل "محارب" لأن كلها شخصيات حقيقية".