موهوب بالفطرة.. محمود يصمم أجمل المجسمات بالكراتين

صناعة المجسمات من الكراتين

الاحد 02 أكتوبر 2022 | 10:48 صباحاً
مجسم من الكرتون
مجسم من الكرتون
كتب : ياسمين أحمد

بدأت بوادر الموهبة بالظهور منذ نعومة أظافره، حينما كان يستغل كراتين «الشيبسي» لعمل مجسمات تبدو وكأنها مصنوعة من أيادي مهندس محترف، وطور من نفسه مع مرور الوقت إلى أن احترف صناعة المجسمات من الكرتون بطريقة في غاية الاحترافية.

موهوب منذ طفولته

 مجسممجسم

يروي محمود نظير تفاصيل حكايته لـ بلدنا اليوم قائلا:« بدأت صناعة المجسمات من وانا صغير كان عندي 10 سنين او 12 سنة، كنت بحب اجيب كراتين علب الشيبسي الفاضية واعمل فوانيس او الحصالة بتاعت زمان فمن صغري بحب اعمل الحاجات دي».

تحول الموهبة لمشروع

مجسممجسم

محمود لم يتخيل أن تتحول موهتبته لمشروع مربح أو بمعنى أصح لم يكن ذلك ضمن مخطاطته، لكن إصرار طلبة الهندسة عليه جعلته يحول الموهبة لمشروع ويتابع:« اطلب مني مشاريع كتير من طلبة هندسة فكانوا بيضغطوا عليا ومكنتش حابب في الوقت ده اني احول الموهبة لشغل او تكون بابرزق اخد من وراها مكسب، مخطرتش الفكرة على بالي ابدا كل الحكاية كانت حابب استغل وقت فراغي في حاجة بحبها».

افتتاح مكتب لبيع المجسمات

مجسممجسممحمودمحمود

افتتح محمود مكتب خاص به لبيع المجسمات لكنه فضل إنشاء قناة خاصة به على اليوتيوب لتعليم الناس هذا النوع من الفن، ويتابع: «من حوالي 3 أو 4 سنين كدة كان فيه جروب عليه أعداد كتيرة وفي يوم الوقفة نزلت صورة مجسم الكعبة ومن قوتها اتشهرت جدا».

مجسممجسم

بعض المجسمات تستغرق من محمود ما يقرب من 4 شهور مثل مجسم المسجد الحرام وجامع الحاكم بأمر الله تطلب منه شهر ونصف وأضاف:« في حاجات بتاخد ساعتنين تلاتة وانا قاعد وعملت كاميرا في لحظتها اخدت مني حوالي ساعتنين».

الخامات التي يستعملها

مجسممجسم

مجسممجسم

يستعمل محمود كراتين وغراء أبيض ومسدس شمع، وجميع الخامات أسعارها معقولة ويتابع: «بهتم إني اشتري كراتين تكون جودتها كويسة والناس كتير بتعلق على الموضوع إن الكراتين شكلها نظيف». 

اقرأ أيضا