جاهزين للشغل.. إستلام حسن شاكوش كارنيه نقابة الموسيقيين

الاحد 19 يونية 2022 | 07:23 مساءً
كتب : حبيبة محمد

كشف مطرب المهرجانات الشعبية حسن شاكوش، عبر حسابه الخاص على موقع التواصل الاجتماعي للصور والفيديوهات "إنستجرام"، عن حصوله على تصريحًا بالغناء من نقابة المهن الموسيقية.

حيث نشر شاكوش صورة ممسكًا بالكارنيه، وعلق عليها قائلا: "الحمد لله استلمت كارنيه النقابة، جاهزين للشغل".

ومن الجدير بالذكر كان أكد نقيب الموسيقيين هاني شاكر ومجلس النقابة، إنه قد أصدر قرار بوقف حسن شاكوش وسحب ترخيصه نهائي، وبرر مطرب المهرجانات الشعبية حسن شاكوش، موقف إساءته للفرق الموسيقية، في بث مباشر عبر حسابه الشخصي بموقع فيسبوك، وقال "أنا مقدرش أغلط في الفرق الموسيقية، اسألوا أي فرقة أنى مقدرش أغلط في أي حد من الفرق الموسيقية، أنا طلعت مع كل فرق مصر".

وكان مطرب المهرجانات حسن شاكوش، قال في إحدى تصريحاته التليفزيونية : "أنا موقوف عشان مشكلتي مع رضا البحراوي، واتراضينا، ورحنا النقابة، وأتوقف هو شهرين وأنا اتوقفت لأجل غير مسمى".

وأضاف شاكوش "أنا بقول للناس أنا عمري ما أغلط في أي عازف ولا عمري ما أغلط في أي طبال ولا أي بتاع مزيكا، لأنهم إخواتنا وحبايبنا، أنا عامل اللايف ده علشان أوضح وجه النظر، دي أول غلط ليا من ساعة ما دخلت المجال".

وتابع شاكوش: "أنا ورضا وفرقة رضا البحراوي أخوات وحبايب، أنا اشتغلت مع فرقة رضا أكتر من 10 مرات وهما أخواتي واسألوهم، وعمرى ما زعلت حد من الفرق الموسيقية، وليهم كل الاحترام والتقدير، أنا بتأسف لكل الفرق الموسيقية والطبالين والعازفين".

واختتم كلامه تعليقًا على قرار وقفه "نقابة المهن الموسيقية على رأسنا من فوق، وأي قرار على رأسنا من فوق وانا راضى بيه وكل خيره وفيها تأخيره إن شاء الله".