مؤسس «أمهات مصر» تتلقى مقترحات أولياء الأمور حول جداول امتحانات الثانوية العامة

الثلاثاء 27 فبراير 2024 | 03:54 مساءً
عبير أحمد مؤسسة أمهات مصر
عبير أحمد مؤسسة أمهات مصر
كتب : نوران الرجال

 طرحت عبير أحمد، مؤسس إتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وإئتلاف أولياء الأمور، منشور علي أولياء الأمور لعرض مقترحاتهم حول مواعيد أيام المواد داخل جداول الامتحانات، وقبل أيام قليلة من إعلان جداول امتحانات الثانوية العامة.

وتفاعل العديد من أولياء الأمور علي صفحة إتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وإئتلاف أولياء الأمور، في الفيسبوك، حيث قالت ولي أمر: "حابه أوضح إن بقالنا سنتين مفيش تكافؤ بين امتحان الجيرمان والفرنش والايطالي، دايما الجيرمان والايطالي يجي تقيل والفرنش أسهل بكتير، ومراعاه جدول علمي رياضة بيبقي الأيام الفاصلة بين المواد مش كافيه".

وأضافت ولي أمر: "ياريت يكون في مدة كافية بين كل مادة والتانية لا تقل عن ٤ أو ٥ أيام تكفي لمراجعة المادة، المناهج كبيرة جدا ومحتاجة وقت للمراجعة خصوصا المواد العلمية، وياريت يراعو الامتحانات يكون معظمها للطالب المتوسط و٣٠% بس للطالب المتميز، مش العكس، زي ما حصل السنة اللي فاتت في الكيمياء والفيزيا والبايو، الإمتحان كله كان للطالب المتميز مش عارفة حظ علمي علوم ليه كده.. الطلبة علي قدها أوي مش عباقرة والله".

وطالبت ولي أمر أخري: "نتمني كمان مراعاة الأسئلة ونوعها وتكون مباشره، يعني سيادة الوزير قال مفيش أسئله تعجزيه ولا اختيارات تكون شبه بعض، ويا ريت يا ريت الأساتذة الأفاضل اللي بيحطوا الامتحان يراعوا أن ده مستقبل أولاد وأولياء أمور بتتعب وتشفي وأنه هيساءل أمام الله يوم القيامة وربنا معاهم ويراضيهم إن شاء الله".

وأضافت ولي أمر أخري: "ياريت بين المواد تكون أيام كافيه للمراجعة ومدة الامتحان تزيد شويه عشان الولاد يلحقوا يحلوا الإمتحان بهدوء وبدون توتر، وتراعوا ربنا في تنوع الأسئلة بلاش أسئلة تعجيزية".

"بخصوص علمى رياضة، مراعاة الفترة الزمنية للامتحان بما يناسب مع الأسئلة ومراعاة الفترة بين كل امتحان والآخر وربنا يوفقهم جميعا يارب"، تستكمل ولي أمر أخري: "ادأهم حاجه نتمني تتحقق إن دخول اللجنة والإجراءات الورقيه، الامضاء والتفتيش وكل الحاجات، ما تبقاش من وقت الامتحان يعني تتم من ٨ أو ٨ ونص مثلا، و٩ الطالب يستلم ورقة الأسئلة فقط ويبقي مخلص كل الإجراءات سابقا، ومدة وقت علمي رياضة نتمني يكون ٣ ساعات لمواد الماث، فترة كافيه بين المواد لعلمي رياضة".

اقرأ أيضا