الرقم القومي غير صحيح.. سوهاجي من ذوي الهمم يحطم بطاقته.. والسبب صادم

الرقم القومي غير صحيح.. سوهاجي من ذوي الهمم يحطم بطاقته.. والسبب صادم

الاثنين 25 سبتمبر 2023 | 04:31 مساءً
محمود فتوح بدري
محمود فتوح بدري
كتب : نور محمد

حطم شاب من ذوي الهمم، من ابناء مركز جرجا جنوب محافظة سوهاج، بطاقة الرقم القومي الخاصة به، لعدم اعتراف أجهزة الدولة بالرقم القومي الخاص به، حيث أن جميع المصالح الحكومية والخاصة تقول له قولًا واحدًا "الرقم القومي غير صحيح".

أكد الشاب محمود فتوح بدري عبد الرسول، 22 سنة، طالب، ويقيم دائرة مركز جرجا بمحافظة سوهاج، في تصريحات خاصة لـ بلدنا اليوم:" أنا تعبت لف ومرمطه المشكلة أن في غيري كتير وبرضه المشكلة متحلتش لا معايا ولا معاهم طب أنا ممكن اعمل ايه تاني.. أنا كأني متولدتش لسه ولو اتوفيت مليش شهادة وفاة ده كلام".

شاب يبلغ من العمر 22 عامًا، وحتى الآن لم تعترف مصر بأنه قد ولد ويحمل بطاقة رقم قومي خاصة به صادرة عن الجهة الحكومية المختصة بذلك، وهذا لما له من تاريخ ميلاد مميز وهو 2001/1/1، وهذا الذي عُرف فيما بعد عندما التقى بكثير من شباب بلدته لديهم ذات مشكلته لذات تاريخ الميلاد، وكان هذا الرابط بينهم جميعًا.

وإن سأل ابن جرجا احد المسؤولين عن حل جذري لمشكلته يصبح الرد كالأتي:" حلك مش عندي"، ليتساءل الشاب قائلًا:" ايوه يعني ايه عشان أنا مواليد 2001/1/1 يبقى ميعترفش بيا طب ربنا خلق اليوم ده عشان انتم ك بني ادم متعترفوش باليوم ده أساساً ليه محدش حضر اليوم ده طب بلاش كده انتم طلعتولي بطاقة ازاي وانتم مش معترفين بوجودي في الحياة".

وبسؤال شقيقه المدعو 'بدري فتوح بدري عبد الرسول' ، قال إنه من يسعى وراء شقيقه بكل شيء حتى يعترف به في الدولة كما يشتكي من هذه المشكلة قائلاً "طب وبعدين يعني أنا واخويا لفينا وعملنا كل حاجه ممكن نعملها عشان المشكلة تتحل لدرجة أن ابتديت اجمع الشباب اللي هما مواليد نفس اليوم كلهم عندهم نفس المشكلة محدش معترف بهم نهائي ومحمود تعب نفسياً من الموضوع ده أنا خايف على اخويا وعلى الشباب اللي ممكن يتجهوا إلى الانتحار بسبب كده".

واختتم حديثه رادفًا:" أنا بطالب بحاجة وحده بس وهو أن محمود يعترف به ويبقى مسموح له استخراج جواز سفر وخلافه.. يبقى معترف بوجوده في اي مكان حكومي أو خاص.. أنا أتمنى أن المرادي صوتنا يوصل للمسؤولين بقى ورسالة ليهم احنا بجد تعبنا".

محمود فتوح بدري
محمود فتوح بدري
محمود فتوح بدري

اقرأ أيضا