علي الحجار يساند محمد فؤاد بعد تصريحاتة الأخيرة في السعودية

الاربعاء 31 مايو 2023 | 07:40 مساءً
المطرب علي الحجار
المطرب علي الحجار
كتب : نهى أحمد

حرص المطرب علي الحجار على مساندة الفنان محمد فؤاد، وذلك بعد تعرضه لهجوم كبير، بسبب تصريحاته الأخيرة عن المملكة العربية السعودية.

وقام المطرب على الحجار، بنشر صورة للفنان محمد فؤاد عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، وكتب عليها:"في منتصف التسعينيات روحنا نعمل عُمرة أنا ومحمد فؤاد، وقتها كان فؤاد لأول مرة بيعمل عُمرة".

وتابع:"وأول ماقربنا من مدخل الكعبة بدأ محمد فؤاد يبكي بكي شديد جدآ كله خشوع وفرحة في نفس الوقت، ولذلك أنا تبريري للكلام اللي فؤاد قاله علي المسرح في السعودية نابع من إحساسه إن دي البلد اللي فيها الحرمين الشريفين".

وانهي كلامة: "وإنها أكرم بلد لأكرم شعب كان أكيد نابع من العاطفة الدينيةاللي انا شفتها علي وشه وقت ماشاف الكعبة".

علي الحجار ومحمد فؤاد

والجدير بالذكر أن فؤاد عبر عن شعوره بعد احياء أولى حفلاته بالسعودية، ووجه كلمة للشعب السعودي وقال:"حلم اننا نغني لـ أعظم ناس على وجه الأرض، السعودية ساكنة جوه قلب كل الوطن العربي، الشعب السعودي اللي علمنا يعني إيه أخلاق وكرم، وبحبكم من كل قلبي، والله ممكن أبطل الغناء بعد الاستقبال ده".

وتابع:"أنا بشكر الجمهور السعودي كله والقيادة السعودية والملهم الشاب اللي هيغير وجه الحياة هو والمخلصين الأمير محمد بن سلمانهكذا يكون الشباب بجد اللي بيحبوا بلادهم".

وأضاف:"شوفوا وهو بيكلم عايز يجيب الكون كله للسعودية ربنا يوفقه واحنا كلنا في ضهره، الوطن العربي محتاج لكل الأيادي الشريفة، مصروالسعودية فيها قادة بتحب وطنها وببارك ليكم إن عندكم قيادة بتحب وطنها من قلبها".