حلقة سامو زين بضحكني وشعبان عبد الرحيم فتح عليا مطوة.. أبرز تصريحات عمرو رمزي

الجمعة 26 مايو 2023 | 12:54 مساءً
عمرو رمزي
عمرو رمزي
كتب : نهى أحمد

حل الفنان عمرو رمزي ضيفا على الإعلامية منى الشاذلي، في برنامجها "معكم منى الشاذلي" والذي يعرض عبر قناة سي بي سي.

وكشف عمرو رمزي عن كواليس برنامجه الشهير حيلهم بينهم، والذي عرض منذ سنوات واستضاف من خلاله عدد كبير من نجوم الفن، وأوقعهم في المقالب.

وتستعرض "بلدنا اليوم" تقريرا عن أبرز تصريحات عمرو رمزي، حيث قال: "كنت أريد العمل كممثل بشدة، لكن الفرصة المتاحة أمامي كانت الإخراج، فاستمريت فيها حتى دخلت المجال الذي بحبه".

وتابع عمرو حديثه: "وقتها كنت معروف وسط أصحابي إني عاوز أمثل، اللي هو الراجل ده بيخرج لحد ما يمثل، المخرج طارق فهمي كان بيعمل تجربة البرنامج ده، وبيحاول يبيعه، فعملنا 3 حلقات وبعتوهم للجهة المنتجة كانت برا مصر، فوافقوا".

واستكمل حديثه مع الإعلامية من الشاذلي قائلا: "اخترعنا فكرة البني آدم اللي بيتجمع فيه الأنانية دي ويوجه الناس بدل المخرج ويتحكم في الأسئلة بدل الإعداد وينتج وحاجات كتير، فيتعامل مع الضيف برخامة باعتباره مش ضيف".

وأشار "رمزي" من خلال تصريحاته أن من أكتر الحلقات المضحكة حلقة سامو زين، قائلا: أكثر حلقة بتضحكني هي حلقة سامو زين، كنا بنعمل حلقة لطيفة وهو نجم عاطفي فأنا دخلت له من ناحية عمليات التجميل وكده، فدخل في كريزة ضحك مرعبة".

ورد رمزي على سؤال وهل وصل الأمر للتجاوز اللفظي والجسدي في حقه، قال رمزي: "محدش تجاوز لفظيًا من الضيوف معايا خالص، لأن كنت بوصل لمرحلة إني بعمل فيها عبيط".

واستطرد "عمرو": "شعبان عبد الرحيم من كتر ما استفزيته وقعدت أقوله مصطحات صعبة، فقالي ما تقولي كلام شعبولي كده افهمه.. قلت له ده آخر مستوى أقدر أنزله.. قالي ااه تنزله! وراح موطي على الأرض ولقيته بيطلع حاجة من الشراب كان هيضربني بيها وفتح عليا مطوة بس طلب مننا نشيلها في المونتاج".

وكشف عمرو رمزي خلال تصريحاته مع مني الشاذلي موقفا طريفا جمعه بالزعيم عادل إمام حيث، وقال "رمزي": "الصورة التي جمعته بالزعيم ووضع فيها ساقا فوق الأخرى، والتي اشتهرت بشكل كبير، حيث أكد بأنهم قرروا أن يصورا مشهدا من برنامج حيلهم بينهم".

ونشر عمرو رمزي عبر حسابه بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "إيه حكاية الصورة دي في مسلسل فرقة ناجي عطا لله للأستاذ عادل إمام، وإحنا في بيروت بنصور مشاهد الجبال اللي هربنا ليها بعد عملية البنك كنا بنصور في بيت لبناني جميل قووي".

واستكمل حديثه: "أخدنا استراحة عشان ناكل حاجه، بعد الغدا فجأه الأستاذ عادل قالي البرنامج بتاع حيلهم بينهم كان بيضحكني قوي أنت كنت غلس قوي ياواد بس عملت ضحك بتاعك لوحدك".

وتابع حديثة قائلا: "والله فاكر الكلام دا بالحرف، قلتله، يا أستاذ دا حته برنامج مش فيلم سينما قالي هي دي عبقريته وهيعيش كتير جدا، فأناشيطاني قاللي طيب ما نهزر شويه، قلت له يا استاذ طب ماتيجي نعمل حيلهم بينهم سوا".

واختتم: "قالي انت عاوز تاخد لقطه وحركات يعني قلتله اه الصراحه وجابولنا الكراسي وقعدت حطيت رجل على رجل قدام عادل إمام، وقاله يالا صورونا، اتمطعت وقلت 3. 2. 1، ورحت قايله ليه كل أعمالك فشلت، وتييييت".