بسبب أزمة مسلسل نمرة اتنين |المؤلف آدم يكشف عن تفاصيل حصوله على حقه

الاربعاء 15 مارس 2023 | 10:21 مساءً
كتب : نادية خميس

كشف المخرج والمؤلف آدم عبد الغفار عن تفاصيل حصوله على حقه بشأن القضية التي رفعها ضد المنتج هاني أسامة؛ بسبب أزمة مسلسل نمرة اتنين.

وقال آدم عبد الغفار : مكنتش أخدت تلتين أجري من هاني أسامة بعد ما اشتغلنا على مسلسل نمرة اتنين، والمحكمة حكمت بإني على حق وباقي أجري رجعلي.

وتابع آدم عبد الغفار حديثه قائلًا: الفلوس مكانتش فارقة معايا؛ لأن فعليًا احنا كمؤلفين مش بنعمل الشغلانة دي 100 في المية عشان الفلوس، والمجهود اللي بنبذله في الكتابة أكبر بكتير من الفلوس.

واختتم عبد الغفار حديثه قائلًا: بـ بياني ده أقصد أطمن زملائي المؤلفين المهدور حقهم وليهم فلوس عند المنتجين، إن حتى لو القضية أخدت وقتها بس في الآخر فلوسك هترجعلك وهيرجعلك معاها احترامك، والموضوع بسيط إن المنتجين يقدرونا ويدونا فلوسنا.

ويتكون مسلسل نمرة اتنين من حلقات متصلة منفصلة تضم قصصًا مختلفة عن العلاقات ومفهوم الرومانسية في المجتمع الحديث في 6 مدن عربية مختلفة، منها: الرياض، جدة، القاهرة، الجونة، بيروت ودبي.

وشارك في مسلسل نمرة اتنين، كل من: عمرو يوسف، صبا مبارك، منى زكي، نهى عابدين، نيللي كريم، عادل كرم، أحمد صلاح السعدني، أروى جودة، أحمد مالك، منة شلبي، آسر ياسين، إياد نصار.