عذبتها حتى الموت انتقامًا من والدتها.. ننشر نص تحقيقات واقعة مقتل الطفلة ملك بقنا

السبت 10 ديسمبر 2022 | 04:07 مساءً
الطفلة ملك ابنة قرية كرم عمران بقنا
الطفلة ملك ابنة قرية كرم عمران بقنا
كتب : سمر مكي

حصلت بلدنا اليوم على نص التحقيقات مع المتهمة أميرة.ع.ع.م، البالغة من العمر 18 عاما، في قضية مقتل ابنة جارتها الطفلة ملك محمد النجار، 9 أعوام، وإلقاء جثتها في ترعة بقرية كرم عمران التابعة لمركز قنا والتي كانت في أول أكتوبر الماضي.

وجاءت اعترافات المتهمة أمام جهات التحقيقات كالآتي إنها تخلصت من الطفلة المجني عليها انتقامًا من والدتها بعد أن اتهمتها في سرقة 400 جنيه، مشيرة إلى أن البداية كانت عندما ذهبت إلى جارتها خالة الطفلة ملك فقابلتها والدة ملك فأخرجت 400 جنيه وأخبرتها أنها لا تمتلك غيرها، وفي اليوم التالي اتهمتها بأنها سرقتهم منها.

وأضافت المتهمة: "بعدها ملك قالت لي قدام واحدة قريبتنا أمي بتقولك متجيش عندنا تاني علشان أنتي حرامية وسرقتي الفلوس وأنا قعدت أبكي وأضيقت وقعدت أفكر أقهرهم إزاي زي ما عملوا معايا، مشيرة إلى أنها في يوم الواقعة تذكرت الواقعة مرة ثانية فقادها تفكيرها للتخلص من ملك لتقهر والدتها عليها.

وتابعت: في اليوم دة لقيت ملك جات عند خالتها، روحت جيبت عصايا لونها أخضر وغليظة من الحوش بتاعنا اللي نفس الشارع واستنتها قدام المدخل وأول لما طلعت خبطها على راسها بالعصايا من ورا واغم عليها وضربتها ضربة تاني لما وقعت على دماغها من قدام وضربة تالتة بس مش فاكرة فين بالضبط بس تقريبا في ظهرها ونزلت دم من دمغها كتير.

واستكملت المتهمة أنه كان بحوزتها شكارتين واحدة خضراء وواحدة بيضاء، ووضعتها في إحداهما فسعؤت أن دم الضحية ظاهر فوضعتها في الأخرى لتخفي آثار الدم، لافتة إلى أنها بعد ذلك وضعت الضحية على جانب الطريق، وذهبت إلى الحوش لإعادة العصا، لتعود وتنقل الجثة إلى منطقة تجميع القمامة إلا أن طفلة تدعى آيات محمد رأتها تحمل الشيكارة وسألتها ما بها فأخبرتها أن دجاج نافق ستلقيه في الأرض الزراعية وحذرتها من الاقتراب منها.

وختمت المتهمة اعترافاتها أمام جهات التحقيق: بعدين رجعت على البيت أجيب البرويطة وهي مقشرة علشان قديمة وحطيتها فيها ومشيت بيها على المشروع (الترعة) وأنا طالعة بيها آيات شافتني تانى وقالتلي أيه دة رحت قلتلها كلب ميت وأمشى ليعضك وكان فى الوقت دة ملك بطلع أصوات من الشكارة صوت كان زى (أمممممم أمممممم، وكملت بيها ورميتها في الترعة، ورجعت على البيت وكان البرويطة فيها دم عملتها بالتراب ورجعت على البيت).

اقرأ أيضا