اللواء رأفت الشرقاوي يوضح جهود الدولة في محاربة قضايا الفساد بمصر

الثلاثاء 23 ابريل 2024 | 07:39 مساءً
اللواء رأفت الشرقاوي مساعد وزير الداخلية الأسبق
اللواء رأفت الشرقاوي مساعد وزير الداخلية الأسبق
كتب : هيثم حمدان

قال اللواء رافت الشرقاوي خلال حديثة في برنامج صباحنا مصرى وخلال الحديث عن أنواع الفساد وجهود الدولة في محاربة قضايا الفساد في مصر أن الفساد أكثر من نوع، يا إما فساد إداري وده بشبهه، بجرائم الرشوة نعم والفساد المالي وبنشبهه بالاختلاف.

وتابع، لكن إحنا عشان نعرف الفساد وأثره وتأثيره في المجتمع هنرجع لآيه قرآنية في صورة المائدة " إنما جزاء من يحاربون الله ورسوله ويفسدون في الأرض فساد" نعم شوف قوة وأثر هذه الجريمة إن ربنا ربطها بإيه؟.

والمرتبة اللي هي التالتة بالفعل في نفس الدرجة ده جريمة عظمى مش في حقك بس.

ده في حقك وفي حق بلدك وفي حق دينك صحيح، ويمكن لو خدنا الله بالظبط أحد التمثيليات أو المسلسلات التليفزيونيه والأغنيه إللي أدرجت في هذه المسلسلات. أولو إللي كان الحرام.

وأشار هذه جرائم بسيطة، لا ده جريمة من جرائم الجنايات اللي بتصل فيها العقوبة إلى السجن المؤبد، وليس هذا فقط والعزل من الوظيفه، و مصادرة أموالك و وضعك تحت المراقبه، طب إنت دلوقتي ضريت نفسك؟ لأ، طيب قبل كل ده لو إنت مش هتفكر في المجتمع مش هتفكر في الرقص؟.

وكيف ستسمح لنفسك إنك إنت وقفت عائق قدام مستقبل أحد أبناء الأسرة بسبب هذا الفعل الشنيعة؟ صحيح؟ رجاء، رجاء، لا يحلو لنا إلا المال الحلال، المال الحلال، هتحس بمتو وهتحس بطعمه، لكن أي سلوك معوج يخالف التقاليد اللي محطوطة فيه المكان بتاع العمل.

 لازم هتبقى عارف طالما خالفته ان لك هوى ولك غرض فيه الغرض والهوى. ليه؟ عشان توحي للناس انك انت تقدر يعني تفتح لهم الابواب المغلقة في سبيل تسهيل راحتهم، وفي نفس الوقت بنقول هو مش انت لوحدك اللي بتشارك ده المؤسسة بتاعتك او الجهة بتشارك والمواطن اللي بيتقدملك بيشارك لانه كل واحد له وجهة نظر في قصة ولا هو غرض، طبعا عايز يتحصل عليه، طبعا يبقى عشان عارف ان ده حاجة مش مشروع عليه ومع ذلك تقدم.

وتابع، ومن هنا ابتدي الشغل من تحت الترابيزة، وابتدي اسهل الأمور والموظف نفسه، لا يرتدي بمنظومة العمل اللي محطوطة اللي احنا دلوقتي خلاص بعد التحول الرقمي، وبعد الجمهورية الجديدة، احنا خلاص كل حاجة موجودة دلوقتي على كل الوسائل، التواصل الاجتماعي، النت دلوقتي اي خدمة رقمية بقيت انت عارف اللي ليكوا واية اللي عليك ليه، انت تخلي الموظف ينحرف وتساعده في هذا الانحراف وكدة كدة انت هتاخذ اصلا خدمتك طالما تقدمت بالمستندات المطلوبة اللي هي معلن عنها.

وأضاف، الشرقاوي أن هناك عدة أجهزة رقابية تتابع العمل والنظام في الجهاز الإداري للدولة، مع اطلاق استراتيجيات مكافحة الفساد والذي رفع مؤشر مصر في المعدل العالمي لمكافحة الفساد.

وأكد أن مكافحة الفساد تساعد على التنمية والاستثمار، اذ ان عمليات الفساد تمنع المستثمرين من ان ياتوا و لا يصبح لديهم تخوف من كيفيه التعامل في ظل هذه الاجواء، ولكن مصر نجحت في التربع على مركز متقدم في مؤشر مكافحة الفساد.

وتابع: وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي في 2014 لا يمكن ان التستر عليه قضيه فساد حتى وان كان من عله القوم والصوره لابد من ان يظهر بها الشرفاء فقط هو الفساد الاداري فساد الاداري هو ان يحصر الموظف على رشه من المواطن لتقديم خدمه معانا لهم وهو فساد الذمه الماليه اذا يؤثر على المؤسسه بشكل كامل والدوله جميعها وفي ظل وجود الأجهزه.